18-6-2021

Woningeigenaren vinden niet altijd hulp bij betalingsproblemen

Hypotheekklanten met beginnende financiële problemen proberen die eerst zelf op te lossen of vertonen vermijdingsgedrag. Op het moment dat mensen hulp nodig hebben weten zij vaak niet goed waar ze terecht kunnen en welke hulp zij kunnen krijgen, aldus budgetinstituut Nibud.

Het Nibud heeft voor NHG onderzoek gedaan naar het benaderen van hypotheekklanten met beginnende financiële problemen. Uit het onderzoek blijkt dat zowel geldverstrekkers als NHG nog 'een slag te slaan hebben wat betreft de informatievoorziening naar klanten toe'. Op het moment dat het duidelijk is waar de klant heen kan met beginnende financiële problemen, dan kan dat ervoor zorgen dat de problemen eerder in beeld komen. Geldverstrekkers en NHG kunnen daarmee volgens het Nibud daadwerkelijk een steentje bijdragen aan het eerder signaleren en zelfs voorkomen van financiële problematiek bij huisbezitters, een uitdaging die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen.
Als mensen wel weten waar ze terecht kunnen voor hulp, dan zijn er nog psychologische barrières, zoals schaamte. Ook angst voor negatieve consequenties zoals boetes en de ervaren mate van toegankelijkheid voorkomen dat mensen in een vroeg stadium contact opnemen.

 

  • Verspreid dit artikel:
  •  
  •  
Direct verzekeren    

Alpolis
Huis te Hoornkade 52
2282 JZ Rijswijk
Tel. 070-3954183
Fax 070-3907806
info@alpolis.nl

seh

Delta Lloyd Bancaire Lijfrente
Delta Lloyd Bancaire Lijfrente


Webdesign door Let's build IT