8-12-2020
Meer oplichting bij online bankieren en betaalpasfraude
Oplichting tijdens het online bankieren komt steeds vaker voor. Internetcriminelen doen zich voor als bank en proberen via nagemaakte e-mails, sms-berichten en brieven, of via de telefoon, op slinkse wijze geld te ontfutselen. Ook kunnen ze zelfs proberen mensen zover te krijgen de bankpas op te sturen.
De AFM heeft een aantal stelregels opgesteld voor het online bankieren. Die zijn opgesteld in vijf do's en vijf dont's.
- Do! Twijfel je of een e-mail, sms, Whatsapp of telefoontje van je bank is? Niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Check bij je bank
- Do! Bescherm jezelf tegen oplichting. Kijk bij je eigen bank via welke officiële kanalen zij met jou communiceren en welke waarschuwingen zij afgeven
- Do! Heb je per ongeluk toch inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, je betaalpas opgestuurd of wordt er zonder jouw toestemming geld van je rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met je bank
- Do! Gebruik online bankieren op een computer en mobiele telefoon waarvan de software en beveiligingssystemen regelmatig worden bijgewerkt
- Do! Bezoek de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl voor tips om je te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting
- Don’t! Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms’jes van derden die vragen om jouw inloggegevens of om geld over te boeken
- Don’t! Ga niet in op een verzoek om je betaalpas op te sturen
- Don’t! Open nooit je online bankieromgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms
- Don’t! Laat nooit iemand online meekijken bij het inloggen in je bankierenomgeving
- Don’t! Deel geen beveiligingscodes van je online bankierenomgeving met anderen